Tecknat elavtal på distans, exempelvis på nätet eller över telefon? Då gäller ångerrätt i 14 dagar.
Lagen om distansavtal gäller för konsumenter när avtal har ingåtts t ex via internet, brev och telefon samt vid försäljning på gator och torg, i köpcentrum och hemförsäljning. I korthet innebär ångerrätten att du som konsument har rätt att ångra avtalet inom den så kallade ångerfristen om 14 dagar. Du behöver inte uppge något skäl till varför du ångrar dig. Dagarna räknas från att du fått ångerrättsinformation, men börjar aldrig löpa tidigare än dagen då avtalet ingicks.
Ångerfristen är den tidsperiod inom vilken du måste meddela företaget att du har ångrat dig. Ångerfristen är normalt 14 dagar och börjar enligt distansavtalslagen (2 kap, 12 §, tredje stycket) löpa den dag då avtalet ingås. För att ångerfristen ska börja löpa krävs att näringsidkaren ger konsumenten information om:
Du ska kontakta oss och meddela att du vill ångra avtalet. Det är viktigt att du uttrycker att du vill nyttja din ångerrätt och alltså ångra avtalet. Det finns inget krav på hur du ska meddela oss att du ångrat dig, men ett skriftligt meddelande är alltid att föredra om det skulle uppstå en tvist.
Observera att blanketten ska skickas till Skurups Energihandel AB, Stora Torggatan 4 274 80 Skurup - inte till Konsumentverket.
Om du ångrar dig inom ångerfristen bortfaller båda parternas skyldighet att ingå eller fullgöra avtalet. Bytet av elhandlare som avtalats om ska därför inte genomföras och konsumenten har ingen betalningsskyldighet till det nya elhandelsföretaget.
Om du utövar din ångerrätt efter att leveransen har påbörjats, ska du ersätta näringsidkaren för en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt för elen.
Om du ångrar dig efter att du uttryckligen begärt att leverans skulle påbörjas under ångerfristen och näringsidkaren har gett dig föreskriven ångerrättsinformation på föreskrivet sätt, ska du ersätta näringsidkaren för en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt.
Om du inte är överens med företaget
Om du inte håller med om företagets beslut i ditt ärende kan du ta kontakt med Energimarknadsbyråns vägledning.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?